În calitate de profesioniști în comunicare, suntem din ce în ce mai des puși în situația de a face distincția între relațiile publice (PR) și marketing. Dacă din punct de vedere tactic diferența este destul de ușor de explicat, când vine vorba despre cum fiecare palier contribuie la succesul business-ului, situația se complică puțin. Iată cum vedem noi lucrurile:
Activitățile/Tacticile – În general, marketingul acoperă acțiunile care au ca scop final creșterea vânzărilor, cum ar fi activitățile promoționale, marketingul direct și publicitatea. Relațiile publice, în schimb, se concentrează pe managementul reputației prin intermediul coverage-ului pozitiv în media și a comunicării eficiente cu stakeholderii.
Publicul țintă – În vreme ce marketingul își propune să ajungă la clienții actuali și potențiali, PR-ul vizează menținerea relațiilor pozitive cu oricine este interesat de organizație sau de brand. În marketing avem, în general, audiențe destul de bine definite, pe când în PR, ne adresăm unei game variate de publicuri: de la clienți și media, până la angajați și acționari.
Scopul – Așa cum aminteam mai devreme, scopul final acțiunilor de marketing este vânzarea produselor sau serviciilor. Astfel, obiectivele comunicării de marketing vizează să informeze consumatorii cu privire la existența produsului sau serviciului, să îi determine să creadă în produs și, ulterior, să îi determine să acționeze, adică să cumpere respectivele produse sau servicii. În relațiile publice vorbim despre un produs mai complex, ”marfa” vândută fiind compania însăși sau brandurile acesteia. Pe scurt, activitățile de marketing încearcă să obțină venituri directe, în timp ce relațiile publice construiesc o reputație pozitivă, ajutând mai degrabă în etapele de informare, conștientizare și considerație.
Legitimitatea mesajelor – Consumatorii consideră că mesajele transmise prin intermediul canalelor de PR, cum ar fi articolele media, speakerii din cadrul conferințelor sau influencerii de renume, au mai multă legitimitate decât cele transmise prin canelele de marketing. În general, oamenii recunosc cu ușurință publicitatea și marketingul și le atribuie strict dorinței unei companii de a crește vânzările, de cele mai multe ori discreditandu-le. Pe de altă parte, articolele care poartă semnătură unui cunoscut jurnalist sau discursurile unor persoane care pot fi clasificate ca experți în industrie îi determină pe oameni să fie mai susceptibili la a asculta și a primi aceste mesaje.
Rezultatele în business – Marketingul este în general definit ca o investiție de afaceri. Activitățile promoționale plătite și brandingul generează vânzări și aduc clienți noi. PR-ul, pe de cealaltă parte, este clasificat prin prisma expunerii gratuite care determină creșterea credibilității unei companii sau unui brand. Astfel, este mai dificil să măsuram rezultatele activităților de PR decât ale celor de marketing, pentru că este mai greu să cuantificăm o schimbare în percepție sau în credințe, decât să cuantificăm vânzările directe sau numărul de clienți noi.
Longevitatea – Marketingul este o activitate care determină rezultate pe termen relativ scurt. Acțiunile de marketing țintesc către atingerea unui succes instantaneu și tangibil. În antiteză stau activitățile de PR. Ele produc rezultate pe termen lung și schimbări durabile.
Deși majoritatea companiilor fac distincții clare între cele două roluri, în realitate marketingul și PR-ul sunt interdependente, brandurile bucurându-se de succesul pe care acestea îl aduc împreună. Cu alte cuvinte, companiile care se vor concentra pe identificarea celor mai eficiente instrumente pentru realizarea obiectivelor lor și nu pe departajarea strictă a celor două roluri vor avea cea mai eficientă strategie de comunicare.